djupevik skrev:
Jeg tviholder fortsatt på at en klase med stock m-chassis hadde vert kult. Og motorbegrensning bør en ha. For selv om folk kjører så fort at de ødelegger for seg selv, så er det kjekkere å kjøre med folk om bilene er så å si helt like.
Orginale dekk, vanlig motor og med mulighet for oljedempere og andre fjærer så har man den enkleste klassen som finnes.
Det er en grunn til at dette har vert en favorittklasse hos større klubber på østlandet. Nå prater jeg litt i "blinde" her siden jeg aldri har prøvd en sånn bil. Men jeg vet at den råeste løpet jeg har hatt på grand tourismo 2 i si tid er når meg og en annen hadde noen syyyykt treige biler og kjørte 10 runder. Bilene gikk så sakte, og vi var så jevngode at vi låg max 2 meter forran den andre alle rundene. Litt feil å sammenligne med bilspill kanskje, men det går utpå mye det samme
Greit om alle hadde en stock TT01 å kjøre, men det blir ikke lenge den får vere stock om man først kjøper en. Får jeg lov å delta med min som har stortsett alle hopups som er og justerbare vinkler?
Sånn som jeg ser det nå:
Stock 1/10 (minst viktig etter mitt syn):
-Sølvkanne
-Kjipe "bathtub" chassis
-Ikke hopups (kanskje kulelager)
-Batteri begrenset til 2S lipo
M-chassis (Alle kjører like crappy bil, og har ingenting å skylde på annet enn seg selv):
-begrensning på motor
-begrensning på dekk
-NIMH/NiCd
-Ingen modifikasjoner av chassis
-tillatt med oljedempere og evt. andre fjærer.
Cup Cars HPI (Denne er grei skuring, bare å kjøpe inn de som har lyst og råd
):
-
No-Limit (Den vi har i dag):
-
Andre events:
-Drift og bling
-Drag klasse 1
-Drag klasse 2
++
Mye info på en gang, men vi får begynne med kommenteringa. M-chassis er en kultbil, så den er populær ja. Det er rett og slett en morsom klasse å kjøre. Jeg er stort sett enig med deg, og kan bli enig på stock motor, men er ikke enig på dekk. M03 spinner en del, og framdekkene ryker fort. Det tok ikke lang tid før jeg hadde spunnet ut dekkene, og gikk da for slicks ved neste dekkskifte. De sitter like dårlig, men varer lengre. Den muligheten bør vel folk ha? Bøyer meg forøvrig for flertallet når vi engang tar avstemming. Men vi er ikke helt klare for å stemme enda.
Stock 1/10 tror jeg er en viktig entry-level klasse, og føler at det er stort sett motoren som bør vøre stock. Kjøreferdighetene er sikkert litt mangelfulle der allikevel, og det går nok på kryss og tvers. Og en nybegynner kan godt finne på å kjøpe lipo. Så jeg vet ikke om en skal begrense noe særlig i den klassen i det hele tatt? Utenom motor da. Poenget er vel at det skal være en klasse som nybegynnere føler seg vel i? En litt "velkommen klasse"? Jeg har ved flere tilfeller opplevd personer i hallen som har kanonbra og raske biler som ikke vil kjøre løp på grunn av at de føler seg underlegne, helt sikkert med tanke på selve erfaringa. Noen av dem hadde sikkert følt seg vel hjemme i en klasse der de kun trenger å sette inn en sølvkanne for å kunne delta. Nybegynnerklassen bør være for dem som vil begynne på første trinn for å finne ut hvor "landet ligger", men samtidig slippe å tenke på mange krav. Bortsett fra at de må bruke en standard 540.
Men når det er sagt, og vi går videre i klassene, så bør det være strengere regler.
Hvis du har endret motor på din TT01, så bør vel ikke du være i begynnerklassen. Kjører du eksempelvis 23turn så er det vel no limit som vil gjelde for deg?