Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 5:08 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Okt 08, 2010 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I kveld fikk jeg kommet meg igang med min Robbe Neptun. Dette er en forholdsvis liten slepebåt som ser ut som en forminsket utgave av Håvard sin Odin. Byggesettet er rimelig enkelt i oppbygning, men båten kan utstyres med radiostyrt vannkanon, slepekrok, anker og så videre. Jeg kommer nok til å utstyre den med litt begrensinger, men slepekrok og vannkanon har jeg lyst til å ha. Belysning er også et must.

I starten av byggeprosessen blir det alltid litt spekulering, men så langt har jeg fått borret hull til ror og aksel, og det er ganske snart klart for liming. Jeg stoppet litt opp i den prosessen, for jeg fant ut at jeg ville lage til smøremulighet på rorakselen. Dette er for å redusere tiden som blir brukt til vedlikehold i fremtiden. Jeg skal nå lodde på ei smørehylse som går inn til selve rorakselen, slik at jeg kan presse smørning ut i rorhylsa. Jeg har allerede gjort dette på hylsa til propellakselen.

Videre må jeg lage et nytt motorfeste, for jeg kommer ikke til å bruke anbefalt motor/giroppsett. Jeg må se om jeg finner en egnet crawlermotor eller lignende, men det kan enda vente littegrann. Må tenke litt på det for å bli helt sikker på om jeg skal utelukke girkasse. Båten står i butikken, men jeg skal prøve å få tatt noen bilder innimellom når vi har byggekveld der.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Tor Okt 14, 2010 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Atter en hyggelig kveld med båtgutta er over, skal si at den tiden flyr avgårde. Jeg skal mase litt på Håvard og King Hauler for å få de til å oppdatere litt her på forumet. Det har skjedd litt endringer der, blant annet har King Hauler begynt på en ny båt, og Håvard har fått montert ankervinsj på Odin.

Selv kluret jeg litt ikveld, siden jeg klarte å knekke av smørehylsa jeg hadde lodda på messingrøret som roret er opplagret i. Fikk loddet den på igjen med litt banning og steiking, så da senket pulsen seg igjen, og båten overlevde et potensielt raserianfall. Etter litt hjelp fra limblandemester Håvard så fikk jeg limt fast rorhylsa og akselhylsa. Så da er det snart på tide med å montere baseplate for motor og styreservo.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Okt 15, 2010 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg ikke gjort annet enn å gjøre klart motorsystemet. Jeg var litt usikker på hva jeg skulle bruke, og fant frem en eske med gamle motorer og gearkasser for å se om noe var brukende. Jeg fant først en girkasse til 540 motor, men følte at dette ble litt i største laget. Så fant jeg en gammel girkasse med motor fra Multiplex, og dette så ut til å være av størrelse 370 motor, noe som kunne passet fint siden motoren var gearet. Motoren virket litt ustabil, men vi fikk den til å gå etterhvert, så det hadde sikkert samlet seg opp mye støv i den. Etterhvert ble det også litt røykutvikling som i starten skyldtes noe olje, men som utviklet seg videre til å lukte brent motor, så den motoren ble fort oppgitt. Ganske morsomt egentlig :mrgreen:

Jeg skrudde ut den gamle motoren fra girkassen, og fant en ny motor av størrelse 380 i eska. Prislappen sto på enda, den kostet 105,- og var fra 1993 :mrgreen: . Jeg tok så av motordrevet fra den gamle motoren (det er av typen som er presset på akslingen), og presset det på den nye motoren. Selve girkassa rengjorde jeg, og fylte opp med ny grease. Når jeg så fikk montert alt sammen og testet, så funket den kjempefint. Da så jeg et nytt problem, selve akselen ut fra girkassa var litt skjev, så da måtte jeg demontere girkassen igjen. Jeg fikk rettet akselen sånn noenlunde, men fremdeles er det litt kast i den, så jeg må finne en måte å feste girkassen på for å separere den fra skroget, da slipper jeg å overføre de verste vibrasjonene. Jeg byttet også ut medfølgende motorkobling med en annen type som har gummiledd, dette vil også være med på å dempe vibrasjoner.

Vi testkjørte motoren på propellakselen, og det ser ut til å fungere helt fint, og det kan også se ut som at jeg blir heldig med utvekslinga med tanke på båtens hastighet. Jeg må huske å åpne opp girkassa igjen før siste montering, og telle antall tenner på drevene. Da har jeg utvekslingsforholdet, og kan regne ut turtall på propellen hvis jeg finner litt mer data på motoren. Jeg skal også gjøre et forsøk på å måle turtallet direkte på propellen.

Har også bestemt at båten skal kjøres med 6v blybatteri. Belysning og pumpa til vannkanonen skal også kjøres på 6v, men det kan hende at jeg monterer to separate blybatteri. Må se litt på hvor tungt dette blir, men det er også en god mulighet for at jeg velger å kjøre alt på samme batteri.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Okt 20, 2010 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble ikke gjort så mye på denne ikveld, men jeg fikk iallefall skjært ut et nytt motorfeste. Det gamle var et par millimeter tykt, og ganske pinglete av seg, så det ble fort forkastet. En kan vel egentlig kalle det et spant, for det er en stor del av hovedramma i denne lille båten. Det nye spantet ble skjært ut av en 4mm finerplate, og dette ser og føles vesentlig bedre ut. Jeg kommer nok også til å gjøre dette med resten av ramma. Det gjenstår også å finne en grei løsning på festet av girkassen, må tygge litt på den.

Jeg har forøvrig satt batteri i bestilling, valget falt på et 6v 3.4Ah blybatteri. Dette gir nok grei kjøretid. Jeg har også bestilt et blybatteri på 6v 1.3Ah. Om det går, så skal det brukes til belysning og vannkanon.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Okt 22, 2010 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ny dag, nye endringer :mrgreen:

Motorfestet som opprinnelig er tenkt til motor og girkasse ble først forkastet til fordel for et jeg skjærte ut i en tykkere plate. Den nye platen er nå også forkastet som motorfeste, da jeg har flyttet motoren lenger bak i båten, og derfor måtte jeg lage et eget lite motorfeste til den nye plasseringen. Det opprinnelige motorfestet er også en del av ramma som elektronikken monteres på, så den må være der enten det er montert motor i den eller ikke.

Litt surrete forklart dette her, men slik er det bare :)

Jeg valgte å gjøre det enkelt angående feste av motor og girkasse, så girkassen er festet med 2 stk unbrakoskruer i en 4mm finerplate. Foreløpig er alt laget slik at jeg kan klare å få ut motor, og dette vil jeg tilstrebe helt til båten er ferdig. Det er alltid lurt å legge mulighetene åpne for å kunne bytte ut komponenter.

Nå er iallefall motor og girkasse festet, så da blir bygging av ramme og festing av denne neste steg. Så kommer vel styreservoen tenker jeg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 1:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Enda en hyggelig båtbyggekveld i butikken er over, og det er helt tydelig at noen få timers jobbing med jevne mellomrom gir resultater. King Hauler har fått montert baugpropell, motor og propellaksel, ror og rorservo, pluss en del av selve rammestrukturen i skroget, så snart blir det vel testtur på båten hans tenker jeg :)

Idag fikk jeg satt sammen puslespillet i min båt også, og alt av betydning er nå montert slik at jeg kan få det ut igjen. Rorservo er på plass, og rommet til kjørebatteriet er også tilpasset. Pumpen til vannkanonen har også fått tildelt plass, så det begynner å ligne på noe i båten nå. Neste steg er nå å behandle treverket med noe som heter finishing resin. Det er en tyntflytende epoxy som gir en fin finish og beskytter godt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Okt 29, 2010 12:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er det groveste limt på plass i båten, og videre skal pumpe til vannkanonen plasseres, pluss resterende elektronikk som fartsregulator, mottaker og annet dill. Link fra styreservo til ror skal også på plass, der bruker jeg nok en gjengestang med kulelinker. Dette gir en presis og slitesterk overføring.

Treverket i båten er nå beskyttet av epoxy, så om det skulle bli liggende vann i båten så takler treverket det helt fint.

Her er noen bilder av båten så langt:


Vedlegg:
neptun 006.jpg
neptun 006.jpg [ 66.44 KiB | Vist 18174 ganger ]
neptun 005.jpg
neptun 005.jpg [ 70.17 KiB | Vist 18174 ganger ]
neptun 004.jpg
neptun 004.jpg [ 43.08 KiB | Vist 18174 ganger ]
neptun 003.jpg
neptun 003.jpg [ 88.65 KiB | Vist 18174 ganger ]
neptun 002.jpg
neptun 002.jpg [ 76.46 KiB | Vist 18174 ganger ]
neptun 001.jpg
neptun 001.jpg [ 98.34 KiB | Vist 18174 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Nov 03, 2010 1:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble mest prat i kveld, så det var ikke så mye som ble gjort, men av og til er det kjekt med litt prating også :D
Jeg fikk skjært av den overflødige plasten fra skroget, og også den overflødige plasten fra toppdelen på skroget. Når jeg nå legger delene på hverandre, så begynner det å ligne en båt.

Det neste som må skje nå er at jeg får gjort ferdig alt som skal inn i båten, slik at jeg slipper å tenke på dette etter at jeg har limt dekket. Alle ledninger må legges opp, og alt av eventuelle fremtidige funksjoner må tenkes på.

Her er et par bilder:


Vedlegg:
neptun 008.jpg
neptun 008.jpg [ 128.87 KiB | Vist 18154 ganger ]
neptun 007.jpg
neptun 007.jpg [ 110.74 KiB | Vist 18154 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 1:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I kveld fikk jeg loddet en del av elektronikken, og også testet og kalibrert fartsregulatoren. Fjernkontrollen fungerte helt knirkefritt, og svingradiusen på denne lille båten blir nok veldig bra. Jeg fikk også montert pumpen til vannkanonen, og laget til vanninntaksrør i messing.

Dette har dessverre blitt et "mye vil ha mer" prosjekt, sikkert litt på grunn av den kompakte fasongen og lille plassen som er tilgjengelig inni båten. Det hele begynte med at jeg ville montere lys i båten for å teste hvor praktisk dette er, og det ble rett og slett suksess. Når en bruker slike båter i mørke, så er det temmelig typisk at en må stå med lommelykt for å se hva en holder på med hvis det er noe som må sjekkes innvendig. Så hvorfor ikke montere egen arbeidsbelysning i båten? Her er et litt dårlig bilde, men det viser effekten. (regner med at Henning legger ut noen bilder også, han hadde et bedre kamera tilgjengelig)

Vedlegg:
neptun 010 (800 x 600).jpg
neptun 010 (800 x 600).jpg [ 78.96 KiB | Vist 18136 ganger ]


Jeg har plassert 4 remser med 3 LED i hver remse under dekk, og loddet en JST-plugg i enden hvor batteriet plugges til. Hvis jeg må kikke litt under dekk i mørket, så kan jeg enten plugge til 3-cellers lipo, eller 12v blybatteri.

Nå skal jeg begynne å tenke på hvordan alt det elektriske skal legges opp, og ankervinsj skal også lages til. Jeg skal også ha inn en enkel lydmodul, så her har det begynt å balle på seg. Alt begynte med den innvendige belysningen :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 2:06 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Dette var en fantastisk god ide, trur eg må herme litt her.
Legger ut nokre bilder av Neptun med maskinromsbelysninga på...


Vedlegg:
CIMG4548.jpg
CIMG4548.jpg [ 50.57 KiB | Vist 18135 ganger ]
CIMG4547.jpg
CIMG4547.jpg [ 56.15 KiB | Vist 18135 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, jeg tror nok at du skal få knipse alle lignende bilder fremover :D
Det funket faktisk greit ja, og er nok noe som er kjekt å ha nå en jobb skal utføres innvendig. Litt greit å slippe bruk av lommelykt på steder som er trange fra før. Nå får vi jo bare se hvilke farger som blir brukt inni båten fremover :wink: :mrgreen:

Edit: Jeg kan vel kanskje legge til at på det øverste bildet King Hauler la ut, så har vi snudd dekket slik at vi ser rett på LEDsene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 2:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Fett med lys inne i båtene på den måten der da.

Næsten som lys på undersida av biler hehe.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 7:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag tok jeg med båten hjem etter jobb, for jeg fant ut at jeg bør ta flytetest før jeg putter i for mye vekt, ellers kan jeg få meg en ubehagelig overraskelse når båten er ferdig. Ikke verdt å riske. Blir spennende å se iallefall, den bør i det minste flyte slik den er nå, og helst tåle å få litt mer vekt også :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 8:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da var første flytetest over, og dette var egentlig bedre enn jeg trodde. Når jeg satt båten på vekta så viste den 1465 gram, og det er båt + blybatteri, esc, mottaker, styreservo, motor/gir, pumpe og noe annet småtteri. Den fløt lett i vannet med dette, og jeg la til ca 1000 gram for å få den passelig ned i vannet. Så hvis jeg holder den totalt under 2500 gram, så tror jeg det blir bra.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 9:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Er det ikke oppgitt noe i byggebeskrivelsen hva den bør veie?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC