Ikveld fikk jeg ikke gjort annet enn å gjøre klart motorsystemet. Jeg var litt usikker på hva jeg skulle bruke, og fant frem en eske med gamle motorer og gearkasser for å se om noe var brukende. Jeg fant først en girkasse til 540 motor, men følte at dette ble litt i største laget. Så fant jeg en gammel girkasse med motor fra Multiplex, og dette så ut til å være av størrelse 370 motor, noe som kunne passet fint siden motoren var gearet. Motoren virket litt ustabil, men vi fikk den til å gå etterhvert, så det hadde sikkert samlet seg opp mye støv i den. Etterhvert ble det også litt røykutvikling som i starten skyldtes noe olje, men som utviklet seg videre til å lukte brent motor, så den motoren ble fort oppgitt. Ganske morsomt egentlig
Jeg skrudde ut den gamle motoren fra girkassen, og fant en ny motor av størrelse 380 i eska. Prislappen sto på enda, den kostet 105,- og var fra 1993

. Jeg tok så av motordrevet fra den gamle motoren (det er av typen som er presset på akslingen), og presset det på den nye motoren. Selve girkassa rengjorde jeg, og fylte opp med ny grease. Når jeg så fikk montert alt sammen og testet, så funket den kjempefint. Da så jeg et nytt problem, selve akselen ut fra girkassa var litt skjev, så da måtte jeg demontere girkassen igjen. Jeg fikk rettet akselen sånn noenlunde, men fremdeles er det litt kast i den, så jeg må finne en måte å feste girkassen på for å separere den fra skroget, da slipper jeg å overføre de verste vibrasjonene. Jeg byttet også ut medfølgende motorkobling med en annen type som har gummiledd, dette vil også være med på å dempe vibrasjoner.
Vi testkjørte motoren på propellakselen, og det ser ut til å fungere helt fint, og det kan også se ut som at jeg blir heldig med utvekslinga med tanke på båtens hastighet. Jeg må huske å åpne opp girkassa igjen før siste montering, og telle antall tenner på drevene. Da har jeg utvekslingsforholdet, og kan regne ut turtall på propellen hvis jeg finner litt mer data på motoren. Jeg skal også gjøre et forsøk på å måle turtallet direkte på propellen.
Har også bestemt at båten skal kjøres med 6v blybatteri. Belysning og pumpa til vannkanonen skal også kjøres på 6v, men det kan hende at jeg monterer to separate blybatteri. Må se litt på hvor tungt dette blir, men det er også en god mulighet for at jeg velger å kjøre alt på samme batteri.