Dato/klokkeslett: Tor Mai 23, 2024 6:49 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 3:11 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
yallaair skrev:
Sitat:
Jeg bare gjentar: jeg tippet på 170-180 og det har jeg vitner på. Farten ble 161 kmt og således har jeg bommet med 9 eller 19 kmt, alt etter hvordan man velger å tolke 170-180. Ganske ok tippet synes nå jeg 8)

Ja du er flink å tippe, jepp det er det du gjør: Tippe. Du tippa at den gule balja mi ikke ville fly i det hele tatt, i alle fall ikke over 100 km/t (siden pitch-speed tilsa at dette ble maks fart :lol: )

Jaja, hvordan går det med speed-drømmene deres da??

P.s: For å fly fort trenger dere MYYYE power. Jeg har 8,3 KW. Du har eeehhhh unnskyld, du drømmer om 2 KW..... bare for en sammenligning :lol:



Det er jo litt forskjell på størrelse og luftmotstand her da! Eller er det ikke? :D

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 4:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yalla din surremikkel :lol:

Du har 8.3 kw på 14 kilo fly, jeg får 2 kw på 1.2 kilo fly. YOU DO THE MATH 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bare lurte litt, hadde det vært en tanke å delt opp de forskjellige modellene littegrann? Slik at ikke epler og bananer blir sammenlignet med tanke på hastighet?

Eksempelvis børsteløst og nitro, under 1 meter vingespenn, mellom 1 og 2 meter vingespenn, over 2 meter vingespenn og så videre? Det har begynt å bli litt raske modeller rundt omkring, og etterhvert som vi får oversikt over hastigheter, så er det jo kjekt å kunne plassere modellene i forskjellige klasser :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 9:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det kan vi alltids gjøre, men for min del er det ikke så viktig. Artigere å slå Yalla sitt store 111 ccm twinfly med et lite batteridrevet isoporfly :lol: For meg er det hele ganske så uformellt og kun for morro og for å stille nyskjerrigheten. Dersom vi skulle "konkurrere" litt mer seriøst og organisert så ville det absolutt være naturlig å bli enige om forskjellige klasser. Vi deler jo ikke ut noen premier enda så det er jo ikke så nøye så lenge vi har det morro :P
Det er jo egentlig artig å sammenligne store og små modeller og da siden selve opplevelsen av fart er forskjellig alt etter lyd og størrelse, nå får vi tall på bordet og for min del har det vært lærerikt. Jeg har blant annet lært at div pc programmer som kalkulerer fart ut i fra matematiske formler ikke trenger å gi veldig riktige svar (her har man alltid lært at matematikken IKKE kan ta feil) Det gjør den forsåvidt ikke heller, men de opplysningene vi har på propellen (spesiellt pitch) er kun teoretisk og kun stemmer under visse forutsetninger, dermed blir utregningene feil.

Jeg har hardnakket hevdet at disse store bensinflyene ikke kunne oppnå 180-190 kmt ut ifra at pitchspeed ikke er i nærheten engang, dette viser seg å være feil og det må være pda av at en eller flere variabler i regnestykket ikke er riktig. Diameter på propellen stemmer nok og er lett å sjekke, turtall er lett å sjekke og disse målerne er nokså nøyaktige, det vi ikke har særlig kontroll over er propellstigningen og det er her jeg tror det skjærer seg og gir feilaktige utregninger. Jeg mener at selv om det står pitch 10 på propellen så kan det likevel være mer, eller mindre. Det er ikke enkelt å kontrollere om oppgitt pitch stemmer.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 11:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Artigere å slå Yalla sitt store 111 ccm twinfly med et lite batteridrevet isoporfly :lol:

??? Hallo har du våknet opp fra narkosen eller? Jeg har ENDA ikke sett harde fakta på at du har klart å få noe som helst opp i den farten som AT-6'n hadde når den puslet avgårde med hjula ute med motor'n på 6000 RPM :lol: Bare vent til jeg aktiviserer det innfellbare understellet :P Flyet glir som et såpestykke gjennom lufta :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 12:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Det kan vi alltids gjøre, men for min del er det ikke så viktig. Artigere å slå Yalla sitt store 111 ccm twinfly med et lite batteridrevet isoporfly :lol: For meg er det hele ganske så uformellt og kun for morro og for å stille nyskjerrigheten. Dersom vi skulle "konkurrere" litt mer seriøst og organisert så ville det absolutt være naturlig å bli enige om forskjellige klasser. Vi deler jo ikke ut noen premier enda så det er jo ikke så nøye så lenge vi har det morro :P


Joda, er med på den, men jeg tenker fremdeles ikke at det skal være seriøst. Det er sikkert greit nok om slik info bare er tilgjengelig. Jeg synes alltids det er kjekt å ha noe å strekke seg mot, men forutsetningene er da at det skal være innenfor lignende grenser. Det er sunt å ha litt intern konkurranse for moro skyld. F.eks pr dags dato så har du den raskeste saken under 1 meter vingespenn, Yalla har raskest mellom 1 til 2 meter vingespenn, Yalla har har raskest over 2 meter vingespenn og så videre. Må jo deles opp mellom elektro og fuel også. Jeg aner ikke om det jeg skrev stemmer, men synes det kunne vært kjekt å ha en tavle eller noe i butikken der våre egne uoffisielle rekorder står, og som da forhåpentligvis ville endre seg innimellom :D

Fremdeles er det bare for moro skyld, men litt mer givende for enkelte av oss, og litt mer spennende å følge med på for noen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 1:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Støtter forslaget fult ut :mrgreen: At vector har noe lite og kjapt ryktes fort på by'n :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 2:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Støtter forslaget fult ut :mrgreen: At vector har noe lite og kjapt ryktes fort på by'n :lol:


Hehe..... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 5:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Shait, dobbeltpost, bare slett dette :oops:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Tir Feb 16, 2010 7:11 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 6:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Bare vent til jeg aktiviserer det innfellbare understellet :P Flyet glir som et såpestykke gjennom lufta :D



Ja, og såpestykker er som kjent firkantede og ikke særlig aerodynamiske, artig at det er du selv som trekker parallellen der :lol: :lol: :lol:


Dessuten fikk jeg motoren til FJ i dag og DAMN IT!! for en svær jævel, nesten 200 gram :shock: . Det ser ikke ut som den kan passe i flyet i det hele tatt, men det går akkurat 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Forsiktig nå, tolmodighet er en dyd :lol: Ikke bli for ivrig, du kan jo ende opp med å tråkke på flyet eller noe :P

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:14 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Nå er det ikke lenge før SUPER oppsttet mitt kommer og. Det skal bli veldig spennande. Dette er også ett utprøvd oppsett, men eg skal bruke en 150aMh esc. Så da har eg MYE å gå på. spennende, spennende. Da eg flaug fun jetten(det som vart filma), så vart eg veldig overraska over kor seint det kan fly, selvom det er ganske tungt blitt. Du kan plassere det nett der du vil, og lande sånn at det sklir bort til beina dine. Det er rett og slett ett utrulig bra fly!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Funjetten ser absolutt ut som en bra sak ja, det kan hende jeg hiver meg på den nye modellen etterhvert. Men dere karene som styrer på med disse raske modellene, hvorfor går det stort sett i utprøvde oppsett? Er ikke det litt kjipt da? Dere gjør jo ingenting spesielt siden alt har vært gjort før? Skjønner ikke slikt jeg, synes det er litt kjekt å plukke ut komponenter og se hvordan det fungerer selv, uten å måtte kopiere andre med hensikt. Ikke ta det på feil måte, jeg er bare overrasket over hvor mye dette forekommer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 11:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Funjetten ser absolutt ut som en bra sak ja, det kan hende jeg hiver meg på den nye modellen etterhvert. Men dere karene som styrer på med disse raske modellene, hvorfor går det stort sett i utprøvde oppsett? Er ikke det litt kjipt da? Dere gjør jo ingenting spesielt siden alt har vært gjort før? Skjønner ikke slikt jeg, synes det er litt kjekt å plukke ut komponenter og se hvordan det fungerer selv, uten å måtte kopiere andre med hensikt. Ikke ta det på feil måte, jeg er bare overrasket over hvor mye dette forekommer.


Det eg skal gjere er å starte med det utprøvde oppsettet, og så tyne det så mye som mulig. Greit å ha ett utgangspunkt :wink: Det er jo det vector også skal gjere. Kommer til å prøve forskjellige batteri, og forskjellige motorer. Esc'en bør halde ei stund. 150mAh bør tåle litt. Nå har det tatt fyr i flyet en gang, og det kan bli ganske dyrt å prøve å feile. Så derfor ett utprøvd oppsett. Så blir det jo å prøve masse forskjellige propleller. Så ferdig utprøvd er det jo egentlig langt fra. Hadde eg vert rik, så hadde nok eg og prøvd meg fram fra starten av, men det er desverre ikke sånn :cry:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
... Men dere karene som styrer på med disse raske modellene, hvorfor går det stort sett i utprøvde oppsett? Er ikke det litt kjipt da? Dere gjør jo ingenting spesielt siden alt har vært gjort før? Skjønner ikke slikt jeg, synes det er litt kjekt å plukke ut komponenter og se hvordan det fungerer selv, uten å måtte kopiere andre med hensikt. ....


Det du sier her er altså at du begynner med å oppfinne hjulet på ny hver gang? :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC