Dato/klokkeslett: Søn Mai 04, 2025 3:09 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 12:58 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Feb 08, 2010 12:00 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
I ettermiddag dro jeg flyet ut på tunet for å fyre i gang 150'n for første gang. Jeg var litt skeptisk siden jeg ikke hadde verken stab eller vinger påmontert, det er visstnok ikke bra å kjøre motorene uten å ha vingene på på grunn av vibrasjoner. Motoren startet som forventet uten problemer men merka at den var for mager spesielt på lavnåla.
Jeg justerte ut nålene en del og kjørte motoren noen minutter. Det rista såpass i flyet at jeg ga meg ganske fort, men motoren gikk iallefall fint så det ser lovende ut så langt.
Pottene demper veldig bra og med riktig propell og rolig flyging så blir det ikke mye støy av det tror jeg.

Propellen var en "non brand" 32x10 laget av tre med troybuiltmodels sin logo på. Dette er den verste propellen jeg noen gang har balansert.
Jeg fikk målt rpm til 5100 med denne propen. Jeg har en Mejzlik 32x10 karbon, men har ikke borret den ennå så den blir spennende å teste senere, regner med ca. 5500 rpm med den. Motoren har jeg ikke fått justert skikkelig så er veldig usikker på tallene
Jeg kommer til å kjøpe inn et par propeller til blant annet en 28,5x12 3 blader og 30x12 2 blad. Jeg kunne ønske å bruke propeller som ga mye høyere turtall og bedre repons og ytelser i motoren, men da er spetakkelet i gang desverre.

Det som gjorde meg litt betenkt var når jeg målte tempraturen på sylindrene, det var 15-20 grader forskjell på dem, det var venstre sylinder sett fremfra som var varmest. Venstre lå på 100 grader, høyre noe over 80. (misfargingen på headerene er amatørloddinga mi som gjør, skal fikse det senere)

Jeg hadde ikke kameraet i dag så jeg fikk ikke tatt noe annet enn noen simple mobilbilder og ingen video.

Vedlegg:
Bilde003.jpg
Bilde003.jpg [ 49.7 KiB | Vist 7835 ganger ]
Bilde004.jpg
Bilde004.jpg [ 73.95 KiB | Vist 7835 ganger ]
Bilde002.jpg
Bilde002.jpg [ 39.74 KiB | Vist 7835 ganger ]

InnleggSkrevet: Man Feb 08, 2010 1:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mar 29, 2010 9:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nå har jeg nettopp sett et videoklipp av dette flyet, og da må jeg si at jeg vil gjerne se flere bilder og tekst her om du har :mrgreen:

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Mar 29, 2010 10:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 12:47 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Vel, det har blitt lite forumskriving i det siste, burde selvfølgelig ha skrevet mer i denne tråden. Jeg har brukt mye tid for å få flyet ferdig og det har tatt lang tid og det er ennå ikke helt klart.
I mange lignende monterings blogger på div. forum så er det ganske stor forskjell på hvordan hver enkelt gjør og monterer ting i flya sine.
Jeg har en lei tendens til å gjøre det vanskelig for meg selv med mye spekulering om "ditt og datt" som kan gjøre flyet mest praktisk og funksjonelt i bruk.
Så lurer jeg på i ettertid på hva jeg har drevet med kveld etter kveld uten egentlig å fått gjort noe som helst. :x

Bare å få balanseror servoene til å gå likt var en prøvelse uten like, jeg har hitec programmerer som må tilkobles bærbar pc. Dette er jeg dritt lei og skulle hatt en bedre radio med flere kanaler med servomatching.
Så var det sideroret, her stemte ikke geometrien i hele tatt, slik at vaierne som går fra servoene bak til rorhornene var stramme ved senter, men var mye slakk i med litt utslag.
Tidligere mener jeg at de som lager alu. servoarmer lagde med forskjellig offset, men tror ikke det finnes lenger. Her måtte jeg lage en forlenging av aluminium og skru fast i servoarmen for å få dette bra, det ble ikke pent men det funker.

Fikk besøk av brutter'n i går og da var det ut på tunet med flyet for å sjekke C.G. Det ante meg på forhånd at flyet var fremtungt og det stemte. Det blir enda verre hvis jeg skal ha spinner på.
Egentlig litt rart siden de fleste har problemer andre veien og må flytte batterier og det som kan flyttes på så langt frem som mulig.
Her var det altså omvendt. Det er ikke så mye det er snakk om, og må prøve å få batteria så langt bak som mulig, og kanskje litt bly i stabrøret om nødvendig.

Noen bilder,

Vedlegg:
P1030552.JPG
P1030552.JPG [ 96.65 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030555.JPG
P1030555.JPG [ 99.18 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030564.JPG
P1030564.JPG [ 141.97 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030565.JPG
P1030565.JPG [ 83.39 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030569.JPG
P1030569.JPG [ 86.34 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030576.JPG
P1030576.JPG [ 108.35 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030581.JPG
P1030581.JPG [ 73.03 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030596.JPG
P1030596.JPG [ 64.45 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030598.JPG
P1030598.JPG [ 74.03 KiB | Vist 7784 ganger ]
P1030602.JPG
P1030602.JPG [ 94.99 KiB | Vist 7784 ganger ]

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 12:58 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Motoren går fint men det er fremdeles ca. 20 grader forskjell på temperaturen på sylindrene, også etter å ha kjørt den med cowlingen på.
Batteripakkene har jeg lagd selv av løse A123 celler.
Har også lagd til lade innganger på skroget for å hurtiglade i paralell.

Et par bilder til :D

Vedlegg:
P1030606.JPG
P1030606.JPG [ 66.65 KiB | Vist 7782 ganger ]
P1030609.JPG
P1030609.JPG [ 41.36 KiB | Vist 7782 ganger ]

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nå blir jeg forbanna, hadde skrevet en god del, og driten forsvant. POKKER SÅ IRRITERENDE!

Jaja, får skrive litt redigert...
Kjenner meg igjen i spekuleringa iallefall. Tenker mye, og som du sier så blir lite gjort da. Men det er nok bare slik det er for enkelte av oss. Jeg føler uansett at det er den rette måten å gå frem på for meg iallefall, og det er det sikkert for deg også :D

Den hjemmelagede servoarmen ser jo fin ut den, og vil nok sikkert gjøre jobben sin. Kan ikke skjønne noe annet iallefall. Men si meg, setter du hylsene til servoskruene med flensen opp? (de som ligger i dempegummien)
Såvidt jeg forstår, så skal flensen være ned slik at de ikke skjærer seg ned i treverk. På den måten får en også det rette presset på gummien, da skruen ikke kommer lenger enn akkurat dit den skal. Skulle kanskje tro at dette kan være litt viktig på en modell med mer vibrasjon enn vanlig? Servoer som svikter på grunn av vibrasjoner forekommer jo, og da er monteringen med gummidemperene viktig. Men kan hende jeg roter nå, er ikke sikkert du har montert hylsene med flensen opp, det ser bare slik ut på bildet.

Angående de A123-pakkene, tar du de ut for balansering innimellom da? Eller er dette mindre viktig?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 2:26 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Flensen på hylsene er ned, men jeg legger på skiver på toppen før jeg skrur skruen nedi, synest gummien vrir seg for mye uten. Om dette er riktig å gjøre vet jeg ikke men har brukt denne løsningen på kraftige servoer.

Ser at mange A123 "ferdigpakker" er uten balaseringsplugger, jeg valgte å lodde på men det er sikkert unødvendig, det tåler mye "juling" disse batteria, så å hurtiglade på feltet uten ballansering skulle ikke være noe problem.
Jeg testet med 10A lading som disse 2300mAh cellene er beregnet for, og det gikk unna på 13 minutter.

Er veldig usikker på strømtrekket på flyet, men satser på å bare bruke 2 pakker til RX for å spare vekt og heller lade dem, regner med ca. 1 time flyging.
Jeg kobla mellom amp meteret og holdt igjen jr 8711 siderorservoene for å teste, med samme jeg dro i stikka så trakk de 12A, men det falt ned til 10A etter et par sekunder. Altså 5A pr servo.
Så de slurper strøm hvis de må jobbe for fullt.. :roll:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 12:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Det var gjerne ikke så dumt nei, det er nok en enda bedre løsning enn bare skruehodene. Er nok viktig å få slike detaljer på plass, jeg ser at en egentlig ikke kan overlate noe som helst til tilfeldighetene.
Vil tro at jeg selv kommer til å gå for slike batterier også, høres betryggende ut at de tåler juling. Har de noen ulemper å snakke om egentlig?
Med et slikt strømtrekk, så er det nok et must å ha batteribackup ja :mrgreen:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 1:44 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Ulempen må være at de er noe tyngre enn lipo, og at de er fysisk større og noe mer plasskrevende. Fordelen med disse batteria er at det er veldig sikre i bruk, de tar aldri fyr slik en lipo kan gjøre. Jeg var fast bestemt på å bruke de nye Hyperion lifepo pakkene, men så leste jeg om en som hadde problemer med de og gikk for disse istedet.
Ellers har jeg ingen erfaring med de, har aldri hatt slike før, men regner med de funker for meg også. Det beste med de er jo at de kan lades på 15 min.

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 3:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hva var problemet med Lifepo da? Disse kan vel lades med 4C, og det er jo rimelig kjapt også. Jeg har Lifepo på Outrage Velocity, men har ikke fått testa det enda.

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 7:24 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Jeg leste det i en tråd på modellflynytt, jeg har lett etter denne tråden men kunne ikke finne den igjen. Det var en hyperion pakke som den ene cella var dårlig på.
Det var en annen som nevnte at han hadde kjøpt noen dårlige lifepo her i norge, men der var det ikke nevnt merke og type, jeg antok at det kanskje kunne være hyperion, men det er bare spekulasjon fra min side.

Jeg er imidlertid sikker på at disse life batteria fra hyperion er bra greier, kanskje et og annet batteri som ikke er bra, de har vel ikke vært i produksjon så lenge.
Som drivbatteri så merker en jo om noe er galt, forhåpentligvis før ting går i bakken.
Hvilke batteri er det du har stressballen.?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 8:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ja, slikt forekommer, det er helt klart. Av alle merkene jeg har prøvd så har Hyperion fungert best, bank i bordet :mrgreen:
Her er de jeg har til Outrage Velocity 50: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14907&i=18&

Om jeg synes dette funker bra så skal jeg ha noe kraftigere til T-rex 700: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14908&i=18& (eller kanskje pakken som har litt større kapasitet enn dette også)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 8:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Hyperion er nok et merke i øverste klasse ja, det var nok litt dumt av meg å skrive det jeg gjorde ovenfor, kan fort bli misoppfattet.
Som mottaker batterier er disse batteria geniale, forskjellige størrelser på pakkene etter behov, lette, tåler kulde, tåler høy lading og ikke minst de kan lagres fulladet uten å ta skade.
Minuset er at det er litt for høy spenning for en del servoer så en regulator er vel det sikreste dersom en er usikker på hva servoen tåler.

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC