Dato/klokkeslett: Ons Apr 24, 2024 12:05 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 9:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir litt vel mange tråder nå etterhvert, men slik er det når mye blir påbegynt samtidig. Jeg bygger litt her hjemme, og litt på jobb, så da går det an å holde på med litt forskjellig samtidig. Planen er at jeg skal ha ting klart til sommeren. Det som er vanlig er at bygging blir påbegynt når sommeren er her, men da er det som oftest for sent, og det mister jeg mange fine dager på :roll:

Uansett, jeg fikk motoren idag, og jeg har valgt å gå for en totakter. Jeg har kjøpt meg en O.S. 55AX, da jeg syntes denne var flott, og at jeg kan bruke den til noen andre fremtidige prosjekter. Også kjekt å prøve en motor som ikke er så mange av her rundt omkring.

Her er bilde av fly og motor:

Vedlegg:
Katana 3D.jpg
Katana 3D.jpg [ 74.11 KiB | Vist 37596 ganger ]
Vedlegg:
O.S. 55AX.jpg
O.S. 55AX.jpg [ 15.64 KiB | Vist 37596 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 10:49 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Dette er vel akkuratt samme oppsett som BGH har?

Den flyr iallefall meget bra etter det kan bedømme :)

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er det AX55 han bruker på sin? Dæven, det har jeg ikke fått med meg. Har aldri studert Katanaene til resten av gjengen, men har inntrykk av at det har gått i 4-taktere. Jaja, hvis BGH bruker det så funker det vel :mrgreen:

Men da skiller jeg meg sikkert ut på elektronikken iallefall :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 9:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jepp, det er bare min Katana som har 4-t. BGH har AX .55. Dersom en ser helt matematisk på det hele, så er nok AX 55 noe av det beste en kan ha i dette flyet. Den bruker lite fuel, er veldig sprek og lett. Og kun ett tilfelle av O.S liner-peeling som jeg kjenner til. Den utkonkurerer YS .63 på alle punkt. Det eneste argumentet for å ha en 4-t i dette flyet er lyden. Alt annet taler imot.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 9:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Et annet godt argument med AX-serien er noe som vector :shock: påpekte her om dagen: dysenålen er vinklet bakover slik at det ikke er så lett å få kroppsdeler i propellen :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 11:06 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Joda, 55ax er en bra motor, har hatt den i 4 år. Setup har jeg skifta en gang, men tror det var min egen feil at den skar seg.
Trodde kanskje at en ASP.52 er minst like sprek med litt "dremling"

_________________
Bjørn G.H.


Sist endret av BGH den Fre Jan 29, 2010 11:27 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 1:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den vinklede dysenålen er en fin konstruksjon, og jeg tror nok at vector har begynt å sette pris på slike detaljer :mrgreen:
Synes egentlig det er litt rart at han ikke har kommet ned i butikken og kjøpt seg en "chicken stick" av meg, det henger en på veggen her med navnet hans på :mrgreen:

Neida, spøk til side. Jeg hadde lyst å prøve en ok 2-takter i noe, og syntes dette virket som en bra kombo. Blir spennende å teste iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 6:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Er det allt av morsomheter dere har å komme med?? I can take it :lol:

Kyllingpinne har jeg ikke bruk for nei, men har faktisk bestillt et par av de hanskene som Timberman Jack bruker i den tullevideoen jeg postet på Videodelen. Kan være ok å ha liggende i fieldboxen :wink: Men husk, de beskytter IKKE mot hammerslag :lol: :lol:


ASP .52 totakt er også kanon i dette flyet samt ASP .91 firetakt. Jeg har også forsøkt ASP .61 firetakt og det gikk, men det var ikke sprekt ut av hover. Min neste får nok YS 63 i snuten for å prøve noe nytt igjen.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 6:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestemt meg for å bruke servoene som sto i Extra 300'n, men er litt usikker på om jeg skal bruke standard size throttleservo. Kunne tenkt meg å bruke en Align DS410 på throttle, men tror heller jeg sparer den til bygging av Panic, for der skal jeg kjøre digitale raske servoer over hele linja.

Jeg kommer også til å bruke onboard gløding, det er så praktisk i bruk at jeg rett og slett ikke kan la være. Det at det veier bittelitt ekstra betyr ingenting. På samme enhet har jeg strømspion, og sjekklamper for pluggen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Fre Jan 29, 2010 6:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Er det allt av morsomheter dere har å komme med?? I can take it :lol:


Forsiktig nå Vector.... :wink: :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 3:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag bygget jeg dette flyet, skal jaggu si at det er en enkel sak å hive sammen :D
En planke med et aluminiumsrør igjennom, og litt liming her og der, så står flyet på eget understell. Brukte vel et par timer på selve flykonstruksjonen.

Jeg skal bruke noen rimelige hightorque servoer på alle ror, synthmottaker på JR'n og Align DS410 på throttle. Jeg har slått fra meg onboard gløding på denne, og skal se om servoene (waypoint W-1620) takler Lifebatteri. Da kobler jeg det bare igjennom en bryter og rett i mottaker som da blir en spektrum AR7000.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 7:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Flyet er helt genialt enkelt. Tror ikke en uregulert Life pakke vil gi noen problemer. Jeg mangler en Katana i kjeller'n lurer på om jeg skal kjøpe en ny eller prøve noe nytt. Konseptet er så enkelt at en kan fly disse flyene overalt, bare hovre dei rett ned i handa :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det er veldig greit oppbygget. Virker kvalitetsmessig bra også, og jeg gleder meg stort til å teste det :D
Det var litt trangt i kanalene der servokablene til halepartiet var trukket, men med litt pirking gikk det greit.

Helt sinnsyk profil på vingene iallefall, men flyet føles litt tyngre ut enn forventet. Har ikke veiet det enda, skal legge ut tallene så fort jeg får kastet det på vekta.

Det eneste jeg ikke har montert enda er throttleservo, hadde opprinnelig tenkt å bruke en Align DS410, men ser at jeg ikke har det, så det er nok en god mulighet for at jeg putter i en waypoint av samme type som jeg har montert ellers. Jeg må også få lagt inn litt foam i vingen der mottaker og batteri ligger, for nå ligger det litt for løst. Motoren er en AX55, og jeg har putta på en 13x4 trepropell. Har en liten haug av slike trepropeller, så det er like greit å få dem brukt. Den jeg har montert på har forøvrig en fin og bred bladflate, ser ikke helt ut som andre trepropeller jeg har prøvd.

PS, Hvis jeg husker rett så har jeg en Katana i butikken :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Det eneste argumentet for å ha en 4-t i dette flyet er lyden. Alt annet taler imot.


Jeg leste litt tilbake i tråden, og stusset litt på dette utsagnet. Er ikke 4-taktere bedre til denne type fly med tanke på at de klarer å svinge større propeller? Da er det vel bare å velge en så stor propell som mulig med liten pitch for å få mest mulig luft over vingene uten at farten blir høy?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 9:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det der med at firetakere svinger større propell er en meget seig internettskrøne som aldri ser ut til å dø, det kommer til stadighet opp tråder på Rcuniverse også der folk hevder at firetaktere svinger større propell enn totaktere. Faktum er at en totakter av samme volum som en firetakter vil ALLTID svinge samme size propell med mer omdreininger enn firetakteren. Unntak finnes selvsagt, man kan finne verdens slakkeste 61 totakter og sammenligne med verdens sprekeste 61 firetakter og firetakteren vinner, men under normale omstendigheter vinner totakteren hver gang. En firetakter kan oppleves som kvikkere på responsen (altså aksen) men her er valg av propell meget avgjørende. Ditt valg av en 13-4 trepropell er helt genialt og vil gi MYE hurtigere gassrespons enn en grisetung APC propell i samme størrelse, det har med massetreghet å gjøre. Jeg har veid en del propeller, og trepropeller veier ca halvparten av APC og er derfor mye hurtigere å aksellerere opp i turtall. Mange hevder hardnakket at firetakter er best på 3-D fly, men jeg har forsøk både to og firetakt i flere forskjellige sizer og i forskjellige fly, og finner ikke noe fasitsvar. det som funket aller best i Harrier 46 var OS 91 FX totakt, da oppførte flyet seg eksemplarisk og hovret omtrent av seg selv. (forsøkte her ASP XLS .52, MVVS .49, ASP .91 firetakt og til slutt OS 91 FX)
I Katana har jeg hatt ASP XLS .52, ASP .61 fs ASP .91FS, ASP .91 totakt
og vil påståat det likeste er .52 totakt, tett fulgt av 91 firetakt. Totakt er lettere og bruker minst fuel (ny internett-myte busted :lol: at firetakt alltid bruker mindre fuel) 91 firetakt er litt tyngre, bruker mer fuel, men gir en finere opplevelse pga gromlyden (som ofte er eneste fortrinnet til firetakter)
Totakt eller firetakt? Det blir helt enkelt en smaksak, jeg klarer aldri å slå meg til ro med det ene eller det andre og bytter mye rundt på motorer :wink:

OS AX .55 blir helt kanon i dette flyet, og dersom du vil ha max power anbefaler jeg å bestille Tower 46 potta (som er genial på alle .50 size totaktere) til 14$ fra Towerhobbies, den vekker motoren til liv og gir deg maaange hundre omdreininger mer på topp, og det merkes i lufta :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC