Det der med at firetakere svinger større propell er en meget seig internettskrøne som aldri ser ut til å dø, det kommer til stadighet opp tråder på Rcuniverse også der folk hevder at firetaktere svinger større propell enn totaktere. Faktum er at en totakter av samme volum som en firetakter vil ALLTID svinge samme size propell med mer omdreininger enn firetakteren. Unntak finnes selvsagt, man kan finne verdens slakkeste 61 totakter og sammenligne med verdens sprekeste 61 firetakter og firetakteren vinner, men under normale omstendigheter vinner totakteren hver gang. En firetakter kan oppleves som kvikkere på responsen (altså aksen) men her er valg av propell meget avgjørende. Ditt valg av en 13-4 trepropell er helt genialt og vil gi MYE hurtigere gassrespons enn en grisetung APC propell i samme størrelse, det har med massetreghet å gjøre. Jeg har veid en del propeller, og trepropeller veier ca halvparten av APC og er derfor mye hurtigere å aksellerere opp i turtall. Mange hevder hardnakket at firetakter er best på 3-D fly, men jeg har forsøk både to og firetakt i flere forskjellige sizer og i forskjellige fly, og finner ikke noe fasitsvar. det som funket aller best i Harrier 46 var OS 91 FX totakt, da oppførte flyet seg eksemplarisk og hovret omtrent av seg selv. (forsøkte her ASP XLS .52, MVVS .49, ASP .91 firetakt og til slutt OS 91 FX)
I Katana har jeg hatt ASP XLS .52, ASP .61 fs ASP .91FS, ASP .91 totakt
og vil påståat det likeste er .52 totakt, tett fulgt av 91 firetakt. Totakt er lettere og bruker minst fuel (ny internett-myte busted

at firetakt alltid bruker mindre fuel) 91 firetakt er litt tyngre, bruker mer fuel, men gir en finere opplevelse pga gromlyden (som ofte er eneste fortrinnet til firetakter)
Totakt eller firetakt? Det blir helt enkelt en smaksak, jeg klarer aldri å slå meg til ro med det ene eller det andre og bytter mye rundt på motorer
OS AX .55 blir helt kanon i dette flyet, og dersom du vil ha max power anbefaler jeg å bestille Tower 46 potta (som er genial på alle .50 size totaktere) til 14$ fra Towerhobbies, den vekker motoren til liv og gir deg maaange hundre omdreininger mer på topp, og det merkes i lufta