Dato/klokkeslett: Søn Mai 04, 2025 3:58 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Bare en tanke som slo meg..... vi er jo enige i at en kan få høyt turtall med BÅDE outrunnere og innrunnere. Det er jo bare KV'n og spenningen (antall celler) som avgjør.... eller???

Forhåpentligvis enig ellers så må jeg ringe klinikken..... :P

Så kommer diskusjonen:

Hvorfor er outrunnere suverene i alt annet enn den funjetten som du har lyst på? Dei er overlegne i HELI, 3D-fly, F3A, SLOW-FLYERS, men ifølge deg er outrunnere ubrukelig i raske fly?? Dei har overlegne egenskaper når det kommer til ytelse og varme-tranasport (kjøling).

så bare du blir ening i det første som står her, at en kan velge turtall på outrunnern med KV og celle-antall, ja så er dei F*en meg overlegne i isoporflyet ditt også!!!!!!!

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nytt spørsmål:

Hvis outrunnere er overlegne i alt, hvorfor eksisterer da inrunnere? :lol:

Neida, bare kverulerer litt, hver motor har sin fordel og ulempe. Jeg er med enda, dette er spennende lesestoff :mrgreen:

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Tja... de er jo IKKE overlegne i ducted fan for eksempel. Jeg tror at når man skal snurre en liten propell eller vifte i et sinnsvakt turtall så kommer inrunner til sin rett.

Den lille inrunner`n min som går via en gearboks drar jo rævva av alt annet av outrunnere som vi har ikke sant?? :wink: og det er en bitteliten 20x30mm motor med høy kv. teorier en en ting, hva den digitale vekten faktisk vise er noe annet :wink:

At outrunnere er mest utbredt i slowflyers og 3-D fly kommer nok av enkelheten og av det å slippe å ha en gearboks som støyer og ikke nødvendigvis fordi det er så mye bedre med hensyn til effekt (det har jo min lille motbevist)

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nå må jeg ladde litt. Tilbake med mer "gunpowder" i morra :mrgreen:

ps:
Innrunnere finnes fordi vector trenger dei i små tynne LiPo-trimma applikasjoner.

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Sist endret av vector 250 den Man Jan 19, 2009 12:04 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 12:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Sorry, dobbelt post, det begynner å bli seint :oops:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg tror også at hvert motor passer best til sitt spesielle formål, men jeg må si at jeg er usikker i denne diskusjonen her. Om jeg leser at folk bruker sånn og sånn, så betyr ikke det en dritt for meg. Jeg vil prøve det selv og danne min egen mening. At 1000 personer har prøvd en ting kan ha begynt med 10 stk som bare har gjort det alle andre vanligvis gjør.

Jeg liker denne diskusjonen, for her kan det ende opp i at dere prøver hvert deres oppsett. Spennende :D

En kan jo snart begynne å trekke tråder til speedbåter også, der brukes jo som regel inrunnere hvis jeg ikke tar feil. Men drit i at jeg sa det, hold dere til fly :mrgreen:

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 12:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Les andre innlegget av tIANci på denne siden: http://www.rcuniverse.com/forum/m_70253 ... ey_/tm.htm

Han er en av de største kapasitetene på RCU og var tungt inne i glow forumet tidligere, nå ser det ut til at han fordyper seg i raske el.fly. Han har over 8700 inlegg og man forstår raskt at han har peiling når man begynner å lese hva han har prøvd og testet. Hard facts are hard to beat!!!

Etter å ha testet alle tenkelige oppsett så er han mest fornøyd med et 3 cellers oppsett og utrolig nok en inrunner som ifølge en lenestol ekspert her inne er ubrukelig, hi hi hi :lol:

Her er motoren: http://www.trextuning.com/mega16153.php

Ikke så ulik den ene jeg har, det er ikke basert på tilfeldigheter når jeg gjør mine innkjøp, men en del timer research :wink:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 6:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ang dette med amp trekk ved hyere spenning så tror jeg vi egentlig er enige, noen bare blander kortene litt.
Hvis man f.eks skal ta ut 500w av en gitt motor så er det mulig å ta disse ut med et lavere amp trekk ved bruk av høyere spenning enn ved bruk av lavere spenning. Dette er jeg fullstendig enig i og har vært det hele tiden.
Dette betyr IKKE at man får et lavere forbruk i et helikopter eller fly ved bruk av flere celler fordi at da vil ikke watt ut fra motor være konstant, men øke fordi rotor eller propell øker betraktelig i turtall og det krever selvfølgelig mer effekt. Da vil effekten w øke og også strømtrekk amp. De fleste går jo opp i celler fordi de ønsker å ta ut mer effekt ikke sant? :wink:

For å ta det helt konkret: Ta det Outrage helikopteret, ha en stk 3 cell pakke, en stk 4 cell pakke og en stk 6 cell pakke, Alle er på 1300 mah og helt like så nær som ant celler.

Du vil få minst power men lengst flytid med 3 celler, mer power og kortere flytid med 4 celler og aller mest power og kortest flytid med 6 celler. Dette pga at apm øker med økt spenning FORDI MAN TAR UT MER EFFEKT ISTEDENFOR Å KJØRE PÅ SAMME EFFEKT.
Strømforbruket vil også delvis øke med ant celler fordi vekten på 6 cell pakken vil være omtrent det dobbelte av 3 cell pakken og da kreves det mer energi å holde heliet i lufta.

Hvis du er uenig i dette Yalla så for all del bare ring klinikken og få deg innlagt :lol:

Hadde verden vært så fantastisk at det bare var å pøse på med flere og mindre celler og dermed oppnå BÅDE høyere effektuttak og SAMTIDIG få økt flytid med lettere pakker så hadde vi hatt bittesmå muliticell pakker for lenge siden, og bare totalt idioter hadde kjøpt mindre pakker enn 6 cell :wink:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Nå er du faktisk inne på noe her! Jeg er enig i det du sier her! :shock:

Men jeg mener at antall celler nå tilpasses motorstørrelse og effekt-uttak. Skal en ta ut f.eks 50W på en shockflyer, så holder det lenge med 2s. Mer vil være overkill. Dessuten lages det ikke micromotorer med svært lav Kv.

Skal en derimot ta ut mye power f.eks i F3A, store el.heli, så er det ikke noe utenom å øke antall celler. HER PÅSTÅR JEG AT FUNJET'N DIN KOMMER INN!! Dermed vil du få mindre amp gjennom regulator og mindre fare for overheting. Dessuten er varme bare tap.

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 19, 2009 8:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg er jo faktisk enig med deg også :shock:

Men fremdeles så kommer man ikke utenom økt vekt ved å gå på 5-6 celler. Man kommer ikke langt med en 6 cell 1300 mah pakke i en Fun Jet dersom man vil ønsker å ta ut en viss effekt. Den vil takle 39 amp og det er ikke nok til å få dette flyet til å gå slik som jeg ønsker uansett valg av motor. Den vil gi en meget kort flytid også, det er nok en grunn til at ingen bruker mindre enn minimum 2200 mah 3 cell pakker i dette flyet, ved 6 cell så er de fleste oppe rundt 4000 mah og da begynner det å veie litt

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Feb 08, 2009 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Testet nettopp nye motoren min med 70 amp regulator 6 cell lipo og 4.1-4.1 propell og fy inni innste hel.ete FOR en effekt.

42 000 rpm på propellen static!!!!!!!!! :shock: :shock:

Jeg ble faktisk litt redd der jeg stod med motoren krampaktig i hånda med briller og øreklokker på og lurte på om et eller annet kom til å eksplodere eller kaste et blad veggimellom :lol:

Hørselvern er definitivt påbudt under testing på bakken. Hvis ikke dette kommer til å flytte på seg så vet ikke jeg 8)

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC