Å velge ut DEN beste propellen på første forsøk er neimen ikke lett. Det er som i fly, man må prøve litt forskjellig eller så må man lese seg til hvilken propell som er den rette på akkurat DEN båten. En annen båt og alt endrer seg. Det som er synd er at båtpropellene koster for mye til at man bare kjøper seg en 8-10 stk og eksperimenterer litt. Jeg har ved å lese på forum kommet frem til at Octura M445 er den aller beste propellen på TC 31 og vil gi høyest toppfart.
Begge de propellene du linker til er vel laget av den samme kobberlegeringen eller? De ser temmelig like ut i både diameter og stigning, så det er ikke sikkert at du merker stor forskjell på de.
Uansett hvilken propell du kjører så er det ultraviktig å polere, kvesse og balansere de. Slik de kommer fra fabrikk er de bare et halvfabrikat, det står til og med i bruksanvisningen på nye propeller. Det skiller visst ganske mye i fart på en uferdig råpropell og en som er bearbeidet for hånd, så jeg ville begynnt der hvis jeg var deg.
Octura X serien er standard propeller med store vinger (ører) mens Octura M serien er en moddet serie der vingene (ørene) er delvis fjernet for at propellen skal unloade lettere og gir mer fart. Kanskje hadde en Octura M670 vært et forsøk verdt hvis de har den i den størrelsen? Evnt gått opp en størrelse siden M serien er mer lettdrevet.
Når jeg bytter propell nå så går jeg kun opp i diameter og ikke i stigning, normalt sett så ville jeg trodd at dette ville gi lavere fart og mer skyv, men på båten min er det visst det som funker best. På din båt kan det hende at mer stigning vil gjøre susen, eller en med større diameter, hvem vet?? Du kan sikkert finne ut dette ved å søke opp tråder om akkurat din båt og lese hva andre har kommet frem til så du slipper å kjøpe dyre propeller som ikke er noe bedre enn den du har.
Du har helt rett i at dette er en helt vitenskap