Ja føler jeg har gjort jobben min med pottene iallefall, tviler på om Krumscheid, Pefa, JMB eller hva de nå heter demper bedre en MTW som jeg har.
Å sammenligne propeller er ikke er helt enkelt når de koster såpass med flesk som disse karbonpropellene gjør, det er også unødvendig. Jeg har lest på forum, side opp og side ned, og de er de europeiske karbon propellene som er de mest støysvake uten tvil, hvilke merke som er aller best vet jeg ikke og er ikke sikkert at det er noe som skiller seg spesielt ut heller, jeg vet bare at mejzlik er av de mest støysvake.
Å sette på en prop som motoren ikke trives med er ikke noe tess heller, å grille motoren med en for tung prop gjør ikke jeg iallefall.
Jeg målte litt over 5500 rpm med 32x10 mej, og såpass bør det være tror jeg.
At det er propellen som bråker mest er jeg enig i inntil en viss grad, men har prøvd såpass mange etter hvert 26cc, 50cc, 85cc og nå 150cc motor, og forskjellen på støyen fra div propellmerker er enorme. Hadde jeg hatt en 26x10 mej på 85cc yaken i fjor så hadde denne propellen fått høyere turtall enn den trepropellen jeg brukte mest, men langt mindre støy likevel garantert. Jeg har nevnt Vess tidligere, leste om en som kalte de "rhinokiller", ikke uten grunn fro jeg hadde en.
Jeg flydde med en 3W 23x8 treprop på 3W 55 motoren for et par år siden, denne lagde et helsikes spetakkel omtrent på linje vess'n. Jeg hadde også en Biela 22x10 som selvfølgelig var mye mer støysvak på grunn av større pitch og at det var karbonpropell.
Har lest en gyllen regel om at en ikke bør over 0,6 mach på bladtuppene og ikke bør fly med propeller under 12 i pitch hvis det skal gå noenlunde stille for seg.
Men her er det selvfølgelig mye annet som spiller inn også.
Jeg er ikke flink i matte, men det er sikkert mange her inne som er, den .36 motoren med apc på 18000 rpm som du nevner, hvilken diameter var det på den propellen og hva blir farten på bladtuppene på den.? Vi kan vel regne med et par tusen rpm til i lufta.?