Jeg har gravd frem en nitrobil jeg kjøpte i 96 eller deromkring, for å ta en overhaling på denne. Sist gang den ble brukt så ble den bare pakket ned i en eske, og der har den ligget siden, full i grus og dritt. At den har ligget i ca 12 år er mest sannsynlig, så da fortjener den en skikkelig rengjøring, ingen tvil om det. Og det hadde vært moro å kjørt den igjen også
Den var ganske revolusjonerende da den kom, for den hadde en såkalt QRC girkasse. Tror det betyr "Quick Reverse Change" eller noe i den dur. Greia er at ved bruk av en vanlig 2-kanals radio så kunne du også velge om bilen skulle kjøre fremover eller bakover. Throttleservo hadde altså 2 funksjoner, først sette kassen i ønsket gir, og så gi gass. Ganske artig sak egentlig. Bilen er også 4WD. Ulempen med dette girsystemet er at hvis man skal ha revers på bilen, så må man klare seg uten bremser. Det gikk egentlig helt greit, men noen ganger savner en selvfølgelig bremser.
Jeg kjøpte første utgaven av denne bilen, den hadde bare 1-trinns girkasse og snorstart. Modellene i ettertid kom med 2-trinns girkasse, og elektro startmotor av lignende type som er på nitrobiler fra traxxas. Men selvfølgelig, jeg har oppgradert min modell, både med 2-trinns girkasse, og til den HELT UTROLIG HEFTIGE 2.5cc gull-topp motoren til Kyosho
Alle plastdelene på denne er hele, så her gjelder det bare å få rengjort alt sammen, og så sette sammen bit for bit igjen. Jeg har fått tatt det groveste på motoren idag, den var så innsausa av gammel olje og drit at ingenting ville bevege seg. Så jeg har sprayet den gjentatte ganger med nitrorens, og fylt den opp med WD40 og olje. Dette har jeg gjentatt flere ganger, så nå går den fint rundt.
Her er et bilde av originalesken (ikke min)