Dato/klokkeslett: Søn Mai 04, 2025 12:33 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Dette er utalelsene til en teoretiker :lol: Da ser det ut til at alle de som har drevet med dette i mange år tar helt feil i det de gjør da. Det ligger hundrevis av innlegg om emnet på forum og du finner ikke EN ENESTE som kjører en rask el.jet i denne størrelsen vi snakker om her, med en liten og lett outrunner på 1000-2000kv med liten 6 celler og liten regulator. Så det du sier er at en 50 grams outrunner på ca 1500 kv (samme motoren som jeg flyr i hallen) vil være best egnet for å få en Fun Jet opp i høye hastigheter ved å slenge på den en bitteliten 6 cellers pakke???? :lol: Dette vil gi 33300 rpm på akslingen UTEN propell, jeg er et godt stykke forbi dette allerede MED propell 8)
Den minste 6 cell pakken jeg har funnet til nå er mye tyngre enn de 3 cell pakkene som jeg skal bruke.
Absolutt alle som har testet ut 5-6 celler i Fun jet ender opp med en tung modell.
Det du sier om lav kv og høy spenning som gir lav amp draw stemmer det, men de oppsettene brukes i STORE el.fly som ikke flyr spesiellt raskt og en slik lav kv outrunner som skal levere, la oss si 1000w, er absolutt ikke liten og lett og pakkene de bruker er digre og tunge.
Du virker så bekymret for amp trekket, det er helt ubegrunnet og vil ligge på normalen for en relativt rask Fun Jet, dvs 50-60 amp.
Som sagt så er jeg ute etter mest mulig guffe med en 2200-2500 3 cell pakke.
Det er nok inrunnere som ruler dette feltet, det er noen få som kjører outrunnere men det er høy kv outrunnere.

Akkurat her stoler jeg mer på en som har hatt 4-5 stk av denne fun Jet`n og testet en mengde motorer, propeller og batteristørrelser, fremfor en som hiver ut en formel fra ungdomskolen som sier at alle real life experiences er feil :wink:

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Sist endret av vector 250 den Søn Jan 18, 2009 11:39 am, endret 3 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 11:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Her har du litt expertise på feltet, bare å begynne å lese :wink: http://www.rcuniverse.com/forum/tt.asp?forumid=198

En liten sammenligning: hvor mange er det som flyr el.ducted fan med lav kv motorer?? Svaret er ingen. Dette er ganske likt bare uten ducten :wink: Selvfølgelig kunne de gjort det, men det hadde blitt tuuungt pga batteriene :wink: Og ja, de drar høy ampere, men det er det som må til for å få høy fart og lav vekt

Jeg forslår at du lager en tråd der du legger fram din teori om at det er små outrunnere med 1000-2000 kv og små batterier og små regulatorer som skal til for å sette rekorder og se hvilken respons du får fra de som er drevne i dette :lol:

Du mener vel kanskje i samme slengen at de som flyr pylonracing med glowmotorer også gjør helt feil? De burde egentlig flydd med firetaktsmotorer med lavere omdreininger (samme som lav kv)og heller kompansere med propellstigning (samme som å øke spenningen) for da vil de spare vekt (samme som mindre kapasitet på batteriet) og bruke mindre fuel (samme som mindre amp trekk) :lol: :lol:

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 12:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hadde jeg skulle laget meg et 40 size fly med el. oppsett (jeg har jo et slikt liggende på loftet) så hadde jeg fulgt oppskriften din Yalla. Outrunner med lav kv på rundt 1000, kanskje enda mindre, og 4-5 cellers pakker. Da hadde jeg fått et effektivt oppsett som drar en stor propell med lavt amp trekk, perfekt for 3-D, men ikke for speed :wink:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 12:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hvorfor ikke prøve med å seriekoble 2 stk 2S eller 3S lipopakker med lav kapasitet da? Trenger vel ikke bli så tungt vel? Og grunnen til at folk ikke bruker mer enn 2S og 3S indoor er vel for at det er nok? pluss at kostnaden blir holdt nede? På samme måte er det vel med fjernsyn, 42" er en folketv mens 60" er for spesielt interesserte :mrgreen:

Kan iallefall si at Outrage G5 funker som f*** med 6 cellers 1300mah og 1700kv motor kontra T-rex 450 med 3 cellers 2200mah og rundt om 3800kv. Greit nok at det er en liten klump batteri vi snakker om her, og den hadde neppe vært brukende til deg, men allikevel. Når jeg ser etter batteri til Outragen, så finner jeg bare ett som passer bra, så utvalget er ikke stort. Men allikevel gir dette mer power og lengre flytid enn i en T-rex 450.

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Sist endret av stressballen den Søn Jan 18, 2009 12:57 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 12:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hehehehe :lol: :lol: :lol: Den satt!!!!!!!!!!! hehhehhe jeg får ikke puste hehehehe Skriver et nytt innlegg når jeg får tårene vekk fra øynene og klarer å puste uten å hyperventilere :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 1:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 1:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 4:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ja og klarte du å kviste meg da?? det gjorde du ikke :lol: Du tapte også den kampen og endte opp med en .91 motor som er tyngre enn en 120 motor, det har du jo selv innrømmet, he he :lol: :lol: At du fremdeles fremhever dette som en suksess forstår ikke jeg, muahahahahahahahaaa :lol:

Poenget her er at jeg støtter meg til hva andre har funnet ut etter å ha gått i dybden ang spesiellt Fun jet`n og jeg setter min lit til de resultater som de har oppnådd.

En annen ting, hvorfor skulle to mindre 3 cell pakker veie mindre enn en 6 cell pakke??????????? det blir vel heller tyngre siden det blir mer innpakking, kabler og plugger.

Hva som funker i et lite helikopter er ikke jeg så opptatt av, jeg driver eksperimentering for en Fun Jet eller lignende, altså ikke helt det samme :wink:

Jeg er helt innforstått med at lavere kv og høyere spenning gir mer effekt og relativt lavere amp trekk. Det er jo slike oppsett de aller raskeste FunJetene kjører, men hvis noen faktisk LESER og FORSTÅR hva jeg har skrevet, så er jeg IKKE ute etter verdensrekord, men en lett modell som kan mer enn å bare fly rett frem og samtidig har et bra fartspotensiale. Dette er siste gang jeg orker å gjenta meg selv, hvis noen fremdeles ikke forstår hva jeg er ute etter så anbefaler jeg å lese igjennom innleggene EN gang til.

Det finnes ihvertfall ingen lette Fun Jet med 6 cell oppsett, og så fremt ikke alle de som er 110% inne i dette er totalt idioter så er det ikke mulig å kjøre slike oppsett med bittesmå og lette pakker. Vi er helt i startgropa her, men det er andre som har holdt på med dette i flere år og jeg velger nå fremdeles å høre på dem :wink:

I innlegget der jeg spør om hvor mange som kjører lav kv motorer i ducted fan nevner jeg IKKE outrunner, men bare lav kv. Det er ingen som kjører LAV KV INRUNNER!!!!! med 6 celler i ducted fan, hvorfor?? jo pga vekt. Hadde de kunnet gjøre det uten weight penalty så hadde de gjort det for å få et mer efficient oppsett, men det går altså ikke pga vekt.

Yalla det virker som du gikk ut ifra at jeg mente outrunnere der siden du fortsatt kverulerer på dette. Da sier jeg som så ofte før, du må lese innlegget EN gang til og FORSTÅ hva som faktisk er skrevet

Jeg sier det igjen, linken er gitt, det er bare å begynne å lese 8)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 4:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
De på RCU som kjører 6 cell oppsett bruker batterier på rundt 4000 mah. Er det noen som tror at en slik pakke er liten og lett??

I følge eksperter her inne så kan man ungå vekten ved å bruke to stk mindre 3 cell pakker. Altså to stk 11.1 2000 pakker for å spare vekt????????????? :lol:

Eller er de som har drevet med dette i lang tid helt blåst og bruker altfor store pakker???

Jeg velger å tro at de har lært ett og annet gjennom flere år med eksperimentering og ikke hadde brukt 4000 mah pakker dersom det ikke var nødvendig ved 6 cell oppsett i dette flyet.

Jeg derimot vil ha et bra oppsett på 3 celler da det gir det beste kompromiss mellom fart og manøvrerbarhet, takeoff og landingsegenskaper :P

Fra nå av blir min eksperimentering og resultater hold for meg selv, jeg har mye stæsj og motorer på vei og uansett hva enkelte her tror så skal det nok bli bra greier til slutt, he he :D
Snart får jeg mer data (volt, amp, watt, ah) på hva som foregår i tillegg til rpm og da kan jeg lettere justere komponentene slik at jeg oppnår optimale verdier.
Jeg kommer muligens tilbake med mer når jeg har mer håndfaste verdier.

En av grunnene til at jeg holder meg til 3 celler er at de pakkene også blir glimrende i et 40 size 3-D fly som jeg har i tilfelle jeg går for el.oppsett istedenfor glow.

Sist endret av vector 250 den Søn Jan 18, 2009 5:34 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 5:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Sist endret av vector 250 den Søn Jan 18, 2009 5:52 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 5:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Begge helikopterene er av type 3D og i 450-size. Outrage bruker 350mm blader kontra T-rex 450 som bruker 325mm blader. Greit nok at det er forskjell på utveksling, men begge heli er av forskjellige merker, så litt avvik må det jo bli. Begge pakker er nye, og av samme merke. Outrage 11.1v 2200mah og Outrage 22.2v 1300mah. Jeg flyr lengre på Outrage på fullt turtall, ingen av de pakkene er defekte på noen måte.

Ingen av dere har vel hørt på andre forum når de sier at noe ikke går an, eksempelvis har jo du en motor med prestasjoner som ingen tror deg på Vector, og Yallaair har vel laga en hybridsak som ingen tror på heller? Jeg tenker iallefall slik at så lenge det er en teori som kan funke, så blir det vel litt dumt å avfeie den helt før noen faktisk har testa?

Skjønner at du vil bruke 3S lipo for enkelhetens skyld, men det er nok som du sier at da er du ute etter å lage et fly som er bra på alt. Men da er jo dette ingen speed-konkurranse mellom dere to heller :mrgreen:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 5:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Uansett så gjelder loven om at når man kjører opp spenningen inn på en motor så øker også amp trekket. Det skal være fysisk umulig å få lenger flytid med en lav kapasitet og høy v pakke enn en lav volt høy kapasitet pakke dersom ALT ANNET ER LIKT.

Ellers hadde vi nok hatt bittesmå 50 cell pakker som veier ingenting og gir åndssvak power og flytid til halvveis uti neste uke :lol:

Joda jeg har fått til ting som andre mener er umulig, men å oppheve en naturlov har jeg enda ikke klart :wink:

Yalla, du sitter på alle lover og formler, kom gjerne med kommentar :wink:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 6:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Tenker du da på om det f.eks hadde vært samme motor også siden du skriver "dersom ALT annet er likt"? Blir jo litt teit å sammenligne slik da, det må jo settes opp med forskjellige motorer når det er to helt forskjellige batteripakker.
T-rex 450 er forøvrig oppgitt med flyvekt 730-760 kontra Outrage med 780-850, og Outrage er hakket større.

På T-rex 450 har jeg 4.24:1 i utveksling, og det hadde jeg på Outrage også når jeg kjørte 10T hvis jeg ikke husker feil. Har nå byttet til 12T for å øke på litt. Jeg er ikke så mye inn i formler og tekniske diskusjoner som dere er, men jeg hører sjelden på hva andre sier ikke går uten å kanskje teste først. Når "eksperter" en gang sa at en Top Fuel dragster ikke kunne kjøre fortere enn 480-490 km/t (omtrent) for det var fysisk umulig, og når samme bilene for en tid tilbake har passert 510 km/t, så kan de jo sette seg ned å regne litt mer...

Jeg kan ikke så mye om børsteløse motorer heller, men tror kanskje det er flere ting som spiller inn enn bare teoretiske oppsett. Jeg håper at dere en gang går inn i en liten hastighetskonkurranse, og ser hva dere får til der med et fly hver som dere har mest tro på. Så kan dere teste ut hver deres mening og bli kvitt diskusjonen en gang for alle. Eller iallefall ende denne diskusjonen :mrgreen:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 6:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC