Dato/klokkeslett: Søn Mai 04, 2025 7:52 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Des 24, 2009 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
hehe skjønner at du må ha deg noen sånne erte byger du også av og til. Vi får se kor lang tid det tar før moderator sletter oss nå da siden vi spammer så mye...

Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tor Des 24, 2009 2:42 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Beklager at jeg har vert litt for unøyaktig.

Vingesp. 3.07m
lengde kropp 2,76m (spinner fremme i snuten kommer i tillegg tror jeg)
vingeareal 18412 sq cm.
Vekt flyklar 17-18 kg.

Motoren veier 3,7kg. og yter 16.5hk.

Propeller
2 blad 30x12 - 32x12
3 blad 28x12 - 29x12

Angående vekt så er jeg ikke helt sikker, det kan variere en del. Dette flyet er levert med aluminium deler (understell,vingerør,stabrør)
Jeg har regnet på vekta på karbon vs aluminium og flyet blir ca. 840 gram lettere med nevnte deler i karbon. Da er ikke spinneren tatt med i regnestykket.

Canisterpottene veier 350g pr stk. Vet ikke helt hva disse standard bråkepottene veier, men canisterene er nok en god del tyngre.
Manifoldene veier ca 150g pr stk. Tror nok sånn ca 500g økt vekt med canisters i forhold til standard potter.
Motoren yter noe mer med disse canisterpottene så det veier opp effektmessig.

Jeg var inne på tanken med MTW RE3 tuned pipes, men det er svindyre, bråker noe mer og måtte bygd om flyet en del, de er lange og utblåset kommer ut langt bak på kroppen, canisters får holde, de er svindyre de også dsv. 3 laken for pottene m. headers. :cry:
Jeg kommer nok til å kjøpe inn karbondeler tror jeg, iallefall understellet det er et must. Alu understellet som følger med er noe skikkelig crap.

Jeg håper å ikke komme over 17,5kg flyklar, blir litt skuffet hvis det blir mye over. :roll:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tor Des 24, 2009 10:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
flott med mye bra informasjon takker og bukker BGH. Du får ha lykke til med videre bygging.

Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tor Des 24, 2009 9:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Dette blir jo KJEMPErått;) Dette har jeg lyst å se live, om jeg tørr :lol:

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 1:18 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Har jobbet litt på flyet i romjula og har gjort ferdig bafflelen fremme i cowlingen. Jeg var veldig usikker på om dette var nødvendig, men fant ut det var best for å vere sikker på god kjøling. Jeg har lest om noen eksempel på overoppheting på motor og skader av dette, spesielt på yak.
Yak har jo en forholdsvis stor cowling beregnet på radialmotor på fullsize flyet, og det kan fort bli for liten luftstrøm der med en vanlig tosylindret, lufta skal ut av cowlingen også.
Jeg tok for meg og freste ut "gjellene" på pynte-ventilene på cowlingen også, dette utgjorde et areal på 12x12 cm.
I ettertid ser jeg at dette var unødvendig når bafflingen ble slik som den ble.

Jeg var innom bokuben og kjøpte noen 3mm balsaflak, jeg veide de og det var to stk på 25g og resten lå på 34-38g, ganske stor forskjell dersom en skal bruke mye balsa til bygging.
Jeg satte i gang og kan love dere at det ble mye prøving og feiling, klipping av pappmaler for å få dette til. Jeg ville ha bafflingen så nerme sylindrene som mulig og da måtte det vere nøyaktig hvis det skulle se bra ut. Vanskelig å måle inne i den runde cowlingen.
Monterte den løst, skrudde fast i flyet, justerte, skulle forsiktig trekke den av og så bare datt den av når jeg kom borti motoren de siste centimetrene.
Det ble litt banning, men det gikk til slutt.
Jeg lakkerte den med svart hammerlakk, og vekta kom på 56g.

Neste "custom" prosjekt på flyet blir å tilpasse og lage pene og forhåpentligvis lette fester til en helt vanlig imsdal 1,5 liter vannflaske til bensintank.
Dette mest på grunn av at jeg får plassert den midt over vingerøret og litt lettere vekt også.
En Dubro 1,5l tank veier 190g, imsdalflaska veier 59g. Det blir noe ala denne. http://www.youtube.com/watch?v=qEFsoEXF ... r_embedded Mer om dette senere, men en tråd her for de som er interressert. http://www.flyinggiants.com/forums/show ... hp?t=38890

Noen bilder av bafflingen.
1.JPG
1.JPG [ 55.61 KiB | Vist 8242 ganger ]
2.JPG
2.JPG [ 59.55 KiB | Vist 8243 ganger ]
3.JPG
3.JPG [ 48.78 KiB | Vist 8242 ganger ]
4.JPG
4.JPG [ 65.54 KiB | Vist 8243 ganger ]
6.JPG
6.JPG [ 52.92 KiB | Vist 8242 ganger ]
7.JPG
7.JPG [ 41.76 KiB | Vist 8243 ganger ]
9.JPG
9.JPG [ 49.48 KiB | Vist 8242 ganger ]
10.JPG
10.JPG [ 45.24 KiB | Vist 8242 ganger ]
12.JPG
12.JPG [ 52.19 KiB | Vist 8241 ganger ]
13.JPG
13.JPG [ 57.95 KiB | Vist 8241 ganger ]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 1:23 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Noen flere bilder av bafflingen ferdig, og kom gjerne med synspunkter på om dette vil fungere eller ikke.:)

14.JPG
14.JPG [ 56.09 KiB | Vist 8230 ganger ]
15.JPG
15.JPG [ 47.2 KiB | Vist 8230 ganger ]
16.JPG
16.JPG [ 65.24 KiB | Vist 8230 ganger ]
17.JPG
17.JPG [ 69.85 KiB | Vist 8230 ganger ]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 2:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ser jo fryktelig bra ut dette :D

Jeg har ikke peiling på slike fly, men sitter kanskje med et inntrykk av at det er litt for tett mot motoren? Hvis sylindrene avgir mye varme, burde det ikke da vært litt mer mellomrom for å unngå oppheting av områdene rundt sylinderene?

Men kan hende jeg er på villspor nå. Til sammenligning bruker jeg en patent på min effektforsterker til hjemmekinoen, og den fungerer knall. Jeg har bare et par cm åpning over forsterkeren, men det står en trommelvifte i bakkant som er like bred som forsterkeren. Denne lager en luftstrøm over forsterkeren, og jeg har absolutt ingen problemer med å holde passende driftstemperatur. Men det skal sies at når jeg drar på littegrann effekt, og det i tillegg er på sommeren, så må jeg øke turtallet på trommelvifta en god del for å holde temperaturen i sjakk. Uten god nok luftstrøm slår temperaturvernet inn og kutter kanalene etter hvert som de blir overopphetet.

Blir vel kanskje et lignende tilfelle?

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 2:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hvilke temperaturer snakker vi egentlig om på slike motorer?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 9:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hovedpoenget her er å få laget en luftkanal tett intil motorn for å utnytte den lille luftstrønnen til å kjøle notor'n best mulig. Jeg tror det som er avbildet vil funke svært bra. Bare se på det lille arealet på luftspaltene i akterkant av motor'n. Det er bedre å få et bra "undertrykk" bak motor'n, og i tillegg at en får flow nerme kjølefinnene. Dette vil gi en bra tunnell-effekt. Å lage til dette er først og fremst viktig på 3D fly som skal hovre på varme sommerdager. Er nok ikke så nøye når vi har -20 gader :lol:

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 12:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg er absolutt ikke overbevist om at dette gir mer flow over kjølefinnene. En ting hadde vært om en fikk gjort det tett rundt propell og motorkåpe (tenk hårføner med munnstykke) slik at luftstrømmen ikke hadde hatt noen andre plasser å gå, men jeg føler ikke at det blir tilfelle her. Strålevarme fra motoren som oppheter baffelen kan vel kanskje også bli et problem? Blir nesten som overvarme og undervarme i en stekeovn :mrgreen:
Kanskje bruk av folie for å hindre strålevarme kanskje hadde vært noe også?

Det er ikke for å krangle, jeg synes bare at det er noe som skurrer jo mer jeg tenker på det. Men igjen, hvor sterk varme snakker vi egentlig om på en slik motor?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 3:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Sånn det er gjort her er faktisk en helt vanlig måte å lage baffle på. For å oppnå god kjøling gjelder det å ha minst mulig luft som stikker av på utsiden av kjølefinnene, alså mest mulig luft mellom kjøleribbene. For å få det til må en lage et diffrensialtrykk over forsiden og baksiden av motor'n. Basert på mange erfaringer på mange forum, så vil dette virke veldig bra.

Disse motorene skal ligge på mellom 250-300 grader F.

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 4:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg bestrider ikke at det ikke funker, men mer hvor effektivt det er i forhold til åpen løsning. En annen ting som er typisk med tanke på baffelinngangen er at slike kanter skaper turbulens. Vil ikke det medføre at luften stopper opp? Nå sier jeg ikke at luftstrømmen står i ro, men hvis denne patenten skal være effektiv, så mener iallefall jeg at baffelen burde vært utformet annerledes. Hadde vært kjekt med en test med og uten baffel :D

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 7:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Hensikten med å tette cowlingen vertikalt over og under motoren er å hindre unødvenig luft å trenge inn og forhidre at kapasiteten på utluftings hulla blir for liten.
Det er anbefalt å ha minst dobbelt så stort utluftingsareal som inntakene er på.
Den lufta som hadde komt inn der gjør ingen som helst slags nytte i hele tatt, tvertimot.

De horisontale platene bakover langs kjøleribbene er som yallaair sier, de hindrer at luftstrømmen tar sine egne veier etter at de er komt inn i cowlingen, men blir tvunget til å gå gjennom kjøleribbene.

Temperaturen på bensinmotorer er en del høyere enn på glowmotorer, jeg har målt litt av og til på 85-en jeg hadde og den lå stort sett på mellom 80 og 90 grader C etter landing.
250-300F er lik 121-149 grader C, dette virker høyt for for meg og tviler på om motoren trives med en såpass høy arbeidstemperatur, da skal en iallefall bruke en sabla god olje tror jeg.

Den hammerlakken som jeg brukte skal tåle 150 grader, varme fra sylindrene skulle ikke vere noe problem når motoren er i gang, det er med det samme en stopper den at det kan bli fare for at bafflingen kan bli varm.

Jeg har nettopp lest om en som har brukt depron til baffling uten problemer. "It won't melt even if it touch the cylinders" ikke vet jeg.

Sist endret av BGH den Ons Jan 06, 2010 7:44 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 7:42 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Et utdrag av manualen til motoren, jeg kommer nok til å la forgasseren få litt kjøling også.

Cooling is critical to motor performance and longevity. Allow as much cooling air as
possible in from the front of the cowl. Allow an opening at least 2 1/2 times larger at
the rear or bottom of the cowl for the hot air to escape. Air must flow through the
cylinder fins to properly cool the motor. Air ducts can be made from thin plywood,
fiberglass, or aluminum sheet to guide and force air from the front inlets to and
through the cylinder fins. Don’t let the air take the easy way out! Make it go through
the fins.
! Depending on the location of the exhaust system, and cowl airflow, the carburetor
may need some air cooling also. A hot carb can be erratic in flight or make the motor
hard to restart. Sometimes placing heat shielding material between the exhaust and
carburetor can help.

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 8:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ja selvfølgelig, luften må jo ut igjen også. Jeg vet egentlig ikke hvordan cowlingen ser ut, blir nok lettere å se hvordan slikt vil fungere live. Men er det en spesiell grunn til at du ikke lager traktformet baffel? Er det bare av praktiske byggemessige årsaker?

Kjenner jeg blir sugen på å begynne bygging av mitt eget bensinfly nå... :D
Burde vel kanskje gått for en 2-sylindret jeg også? Er vel mindre vibrasjoner i den?

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC