Har jobbet litt på flyet i romjula og har gjort ferdig bafflelen fremme i cowlingen. Jeg var veldig usikker på om dette var nødvendig, men fant ut det var best for å vere sikker på god kjøling. Jeg har lest om noen eksempel på overoppheting på motor og skader av dette, spesielt på yak.
Yak har jo en forholdsvis stor cowling beregnet på radialmotor på fullsize flyet, og det kan fort bli for liten luftstrøm der med en vanlig tosylindret, lufta skal ut av cowlingen også.
Jeg tok for meg og freste ut "gjellene" på pynte-ventilene på cowlingen også, dette utgjorde et areal på 12x12 cm.
I ettertid ser jeg at dette var unødvendig når bafflingen ble slik som den ble.
Jeg var innom bokuben og kjøpte noen 3mm balsaflak, jeg veide de og det var to stk på 25g og resten lå på 34-38g, ganske stor forskjell dersom en skal bruke mye balsa til bygging.
Jeg satte i gang og kan love dere at det ble mye prøving og feiling, klipping av pappmaler for å få dette til. Jeg ville ha bafflingen så nerme sylindrene som mulig og da måtte det vere nøyaktig hvis det skulle se bra ut. Vanskelig å måle inne i den runde cowlingen.
Monterte den løst, skrudde fast i flyet, justerte, skulle forsiktig trekke den av og så bare datt den av når jeg kom borti motoren de siste centimetrene.
Det ble litt banning, men det gikk til slutt.
Jeg lakkerte den med svart hammerlakk, og vekta kom på 56g.
Neste "custom" prosjekt på flyet blir å tilpasse og lage pene og forhåpentligvis lette fester til en helt vanlig imsdal 1,5 liter vannflaske til bensintank.
Dette mest på grunn av at jeg får plassert den midt over vingerøret og litt lettere vekt også.
En Dubro 1,5l tank veier 190g, imsdalflaska veier 59g. Det blir noe ala denne.
http://www.youtube.com/watch?v=qEFsoEXF ... r_embedded Mer om dette senere, men en tråd her for de som er interressert.
http://www.flyinggiants.com/forums/show ... hp?t=38890Noen bilder av bafflingen.
1.JPG [ 55.61 KiB | Vist 8243 ganger ]
2.JPG [ 59.55 KiB | Vist 8244 ganger ]
3.JPG [ 48.78 KiB | Vist 8243 ganger ]
4.JPG [ 65.54 KiB | Vist 8244 ganger ]
6.JPG [ 52.92 KiB | Vist 8243 ganger ]
7.JPG [ 41.76 KiB | Vist 8244 ganger ]
9.JPG [ 49.48 KiB | Vist 8243 ganger ]
10.JPG [ 45.24 KiB | Vist 8243 ganger ]
12.JPG [ 52.19 KiB | Vist 8242 ganger ]
13.JPG [ 57.95 KiB | Vist 8242 ganger ]