Det er flere grunner til at jeg ville prøve ei sånn flaske til tank. For det første så skar jeg vekk fremre del av bunnen av canopy slik at tanken er synlig gjennom canopyglasset. Kanskje ikke så pent men går å forandre på senere om jeg vil.
Det var også feil tank som fulgte med flyet, en 1 liters som er for liten for litt lange turer, motoren er oppgitt til å bruke nesten 1 dl i minuttet ved 6000rpm.
Med denne flaska som er monetert over vingerøret så forandrer ikke balansepunktet på flyet seg noe om tanken er full eller tom.
De fremste vingeskruene kan vere knotete å få på plass med originaltanken liggende der rett foran vingerøret, nå er det rikelig spillerom der.
Jeg har mulighet til å plassere røykvæske tank, rett foran eller bak vingerøret.
Når det gjelder bensin og hard plast så tror jeg ikke det er problemer, dette har jo vert prøvd før.
Tetning er gjort ved å lime korken fast til flaska med en forsegling som tåler bensin. (SealAll)
Jeg har frest ut hull i korken for å bruke en halt vanlig tankstopper for bensin og aluminium hette.
Så var det vekta da, sparte nok noe over 100g i forhold til en vanlig tank.
Jeg er imidlertid skeptisk på klunken, om den kan slå knute eller hekte seg opp i noe.

den har jeg ikke fått på plass siden jeg ikke har slange som er myk nok ennå.