Dato/klokkeslett: Søn Mai 04, 2025 7:23 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2010 12:11 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2010 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Høres egentlig fornuftig ut å gå for ensylindra. Har sendt forespørsel til leverandør på denne nå:

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=11682&i=1&

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 1:38 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Da har jeg laget ferdig festene for bensintanken, 64g veier flaska og det fremre festet. Det bak glemte jeg å veie før jeg limte det på plass, men er ikke mange grammene. Det er lagd av to lag 3mm balsa.

P1030330.JPG
P1030330.JPG [ 73.04 KiB | Vist 8484 ganger ]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 3:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Steikje tøft. Så dette får du tett nok? Og den tåler bensin over tid?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 4:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
quoting stressballen: Steikje tøft. ka som får deg til å bruke akkurat denne flaska som tank?

Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 11:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 11:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 9:26 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Det er flere grunner til at jeg ville prøve ei sånn flaske til tank. For det første så skar jeg vekk fremre del av bunnen av canopy slik at tanken er synlig gjennom canopyglasset. Kanskje ikke så pent men går å forandre på senere om jeg vil.
Det var også feil tank som fulgte med flyet, en 1 liters som er for liten for litt lange turer, motoren er oppgitt til å bruke nesten 1 dl i minuttet ved 6000rpm.

Med denne flaska som er monetert over vingerøret så forandrer ikke balansepunktet på flyet seg noe om tanken er full eller tom.
De fremste vingeskruene kan vere knotete å få på plass med originaltanken liggende der rett foran vingerøret, nå er det rikelig spillerom der.
Jeg har mulighet til å plassere røykvæske tank, rett foran eller bak vingerøret.

Når det gjelder bensin og hard plast så tror jeg ikke det er problemer, dette har jo vert prøvd før.
Tetning er gjort ved å lime korken fast til flaska med en forsegling som tåler bensin. (SealAll)
Jeg har frest ut hull i korken for å bruke en halt vanlig tankstopper for bensin og aluminium hette.
Så var det vekta da, sparte nok noe over 100g i forhold til en vanlig tank.
Jeg er imidlertid skeptisk på klunken, om den kan slå knute eller hekte seg opp i noe. :| den har jeg ikke fått på plass siden jeg ikke har slange som er myk nok ennå.

Vedlegg:
P1030353.JPG
P1030353.JPG [ 81.35 KiB | Vist 8427 ganger ]
P1030359.JPG
P1030359.JPG [ 80.06 KiB | Vist 8427 ganger ]

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ser ut som at du ikke overlater noe til tilfeldighetene iallefall. Fin detalj å lage spor på slange-endene i tanken, er ikke alle som tenker på det. Er det ikke mulig å lage til klunkslangen delvis av bensinrør da? Av og til er det vel lurt å bruke rør på et lite parti på klunkslangen for å unngå at den slår krøll på seg?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 11:10 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Jan 12, 2010 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Er du sikker på at det ikke funker med normal Tygonslange da? Jeg brukte det da jeg fløy MVVS bensineren i Harrier 90. Jeg hadde jo også en mye kortere tank og dermed kortere og mindre bøyelig slange inni, men hadde overhodet ikke problem med bensintilførselen samma hva jeg gjorde med flyet. Klunken blir jo påvirket av G-krefter og søker dit bensinen går :idea:

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:05 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Det er nok noe av bakdelen med en sånn flaske at den er lang og tynn i forhold til en valig tank. G kreftene spiller jo heldigvis som du sier inn her og det skulle ikke vere noe problem egentlig.
Det jeg er skeptisk på er når en for eks. flyr et downleg med gasstikka av (brems), da vil bensinen samle seg fremme i flaska og klunken vil vere tørr ved bruk av mellomrør. Bruker jeg en myk slange så vil klunken vere der g kreftene plasserer den sammmen med bensinen. Det er også der jeg er skeptisk om den kan henge seg opp på vei tilbake igjen i flaska eller fremme i tuten. Dette har jeg desverre opplevd før med vanlig tank uten mellomrør med motorstopp som resultat.

Jeg har en del neoprenslange som jeg skal teste litt med i morgen.

Det var litt diskusjon om dette på FG forumet om hvor bensinen befinner seg under flyging, det var en som påsto at bensinen aldri var fremme i tanken pga. flyet alltid går fremover,(side 4 i tråden) dette var sef en veldig feil påstand, flyet må aksellerere før at det blir sånn.
Det ble funnet en video som beviste dette. Den ligger i post 115 på side 10 i sodabottle tråden.
http://www.flyinggiants.com/forums/show ... 90&page=10

Sist endret av BGH den Ons Jan 13, 2010 1:24 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Jeg hadde et lite tilfelle for en tid siden med min T-rex 700 der motoren stoppa i lufta. Når jeg fikk nødlandet så viste det seg at fuelslangen i tanken hadde krølla seg og faktisk blitt sittende i det ene hjørnet, på samme side som slangen kommer inn i tanken. Jeg sto altså med nesen ned hvis jeg ikke husker helt feil, og fuelslangen fulgte jo selvfølgelig med. Min feil her var at jeg hadde montert på en litt for lett fuelmagnet istedenfor den vanlige klunken, så hele greia ble hengende fast når helikopteret ble rettet opp igjen. Dette er eneste gang noe slikt har skjedd meg på helikopter iallefall, og jeg kan tenke meg at de klunkene flytter en del på seg.

Er ikke sikkert at det er noe som kan sammenlignes, men er det ikke viktig å ha en skikkelig klunk på et slikt fly? Er problemer med fuelslangen noe dere flygutta ofte har problemer med?

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:18 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Det finnes mange feller å gå i, og jeg har jaggu snubla meg inn i mange av dem. Det er ekstremt viktig med tygonslange og bensin å dobbelsikre slange til fuelrør.
Tygonslangen sveller litt når den har vert i kontakt med bensin, og er den ikke sikret inne i tanken så glir den av røret før eller siden.
Jeg har ikke hatt problem med dette med glowfuel som jeg kan huske, jeg sikrer derimot klunkslangen med små strips her også for å vere sikker.

Jeg har hatt to motorstopp med 50cc extra,n pga at klunken har hengt seg opp og at den den datt av, ikke noe kjekt.
Har funnet en god løsning som jeg har bestilt som skal loddes på fuelrøret inne i tanken, de er laget i 3,1 og 4mm innnerdiameter. (Dubro fuel line barbs)

dubq0672.jpg
dubq0672.jpg [ 15.17 KiB | Vist 8306 ganger ]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 2:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC